الجمعة، 25 سبتمبر 2015

عنيك زى عنيها = بقلمى أحمد مصطفى -- تحياتى جدو عبدو


عنيك زى عنيها

لم شوفتها بكيت 

عليها ونزلت ابوس

اديها ورجليها وكل 

حاجه فيها اصلها

مش واحدة زى 

كل البنات هى 

بتتكلام والدنيا 

فى سكت علمتنى

اكتب فى حبها 

اشعار وساعات

بكون قاسى ولم 

بسرح فى عنيها 

بنسى اهلى وناسى

واساسها هو اساسى

حتى اسل احساسى 

او حتى كرات دمى 

هتقلكم هى اللى 

شيل همى من بدايه

ميلادى لحد يوم وفاتى

لو فى يوم اتكلامت 

عن ذاتى يبقى انا

بتكلام عن بلادى 

اللى سكنت قلبى

من يوم ميلادى

ولامونى كل حسادى 

ازى اعشق عنيها

وانا يدوب بعرف اكتب 

حرفين فى حبى ليها

وفى لليلك بنادى 

وقول يا بلادى يللى

سكن قلبى وبتجرى 

فى شريانى اكتب لك

بحبك على رمل الوادى

واكيد حسادى وحسادك 

واكتب لك شهادة ميلادك

وعيرونى بسمر لونى 

ردت وقالت دى لون عيونى 

اصل مجنونى فى حب ليا

نام فى عيونىولم صاحى

لقانا دابت عيونى وبعيت 

انا كل هدومى فبكت عيون

ولبسنى كل هدوم وماشى 

فى الدنيا درويش لا يحمل 

حق رغيف العيش وكان فى

شارع بيردد اشعار يوصف

الجنه وهو فى النار وكان

بيقول علينا شباب احرار 

ثار على الثوار ةادينا بنكامل

المشوار بس احنا منش 

فى الحوار فمتكلمنيش 

فى سياسه وتسبلى 

خضار كيلو لحم بيقى

سعر جبار وساعات 

بياكلونا لحم حمار 

هو انا يا بلادى مش من 

حقى اكون انسان 

وامشى فى شورعك 

سلطان واخلف راى

الحكام ويبقى افتكرونى

لم تبكى عليا عيونكم

وانا متشل على كتفاكم

وقول عليا فاشل لم رفضت 

ابيع قضيه وبقيت انا ضحيه

الانى رفضت اعيش مدرى 

فى احلى ريش ويبقى 

اذكرنى لم تجى على قبرى

تذرنى واقرا الفاتحة وايتين 

كمان من سورة الرحمن

وايه من سورة الانسان

ونزلى دمعتين تروى 

بيهما زهر الصبار اللى على

قبرى عشان احس انك

ليس شيل همى يا امى

بقلمى أحمد مصطفى
اعلان 1
اعلان 2

0 التعليقات :

إرسال تعليق

عربي باي