الاثنين، 30 مايو 2016

انا يا بلادي بهواكي = الشاعر علاء حشيش -- تحياتي جدو عبدو



،،،،، انا يا بلادي بهواكي ،،،،،،

انا التايه ،،،، انا النكرة

انا المجهول بلا ذكري

انا المهموم بأحزانك

انا المشغول بأوجاعك

انا المأثور في وجدانك

انا يا بلادي بهواكي

تعالي بسرعة ضميني

وخبيني في نن العين

ونسيني ألم بكرة

ونسيني ألم بكرة

انا السهران علي حدودك

في عز البرد ونار الحر

شجاع وشجاعتي مالها حد

انا المانع وانا الحائط

بروح السد

انا نورك في قلب الليل

انا شمسك وانا القمرة

انا شمسك وانا القمرة

انا الفلاح علي ترابك

انا الزارع وانا الحاصد

وانا الشجرة وانا الثمرة

وانا الطينة بلون خضرة

انا الطينة بلون خضرة

انا العامل وانا الصانع

بلف وادور وكلي سرور

وقلبي يسابق كل موتور

انا العمار بطيب خاطر

علي سقالة لفوق تعلي

انا حلمك وانا الصخرة

انا حلمك وانا الصخرة

انا القاضي وانا الشارع

وانا الحاكم بأمر الله

صوت الحق مجداف

بيطوي الظلم ميت مرة

بيطوي الظلم ميت مرة

انا الكاتب وانا القاص

وانا الفنان وانا الشاعر

وانا الاعلامي وصوتي رصاص

بيهزم كل جهالك 

بيهزم كل جهالك


علاء
اعلان 1
اعلان 2

0 التعليقات :

إرسال تعليق

عربي باي